joomla template

De BMX fiets
PDF Afdrukken

 

Een BMX crossfiets aanschaffen ?

Ik hoor vaak langs en op de baan allerlei verhalen en vragen over het aanschaffen en aanpassen van een BMX crossfiets. Hieronder is wat informatie verzameld waar je eventueel rekening mee kan houden. Veel succes ermee.

Er zijn veel fietsenzaken en er worden veel crossfietsen aangeboden. Bedenk echter dat de meeste ‘crossfietsen’ die door de reguliere fietsenhandel worden aangeboden niet echt geschikt zijn voor de BMX sport.

Een echte BMX crossfiets vindt je eigenlijk alleen maar in speciaalzaken, of bij fietsenzaken waarvan de eigenaar op de een of andere manier een binding heeft met de ‘BMX wereld’. Ook tweedehands kopen is een mogelijkheid. Fietsen verwisselen nogal eens van eigenaar, dus binnen de club vindt je ook allerlei aanknopingspunten. Oriënteer je altijd heel erg goed voordat je een crossfiets koopt! Als je wilt weten welke merken en modellen er zoal verkrijgbaar zijn, is internet het aangewezen medium. Fietsenzaken hebben vaak maar enkele modellen staan, omdat de doorzet laag is en de modellen elk jaar veranderen.

Bij het kopen van een crossfiets is het nodig om te zorgen dat je een fiets koopt die zo goed mogelijk bij jouw lichaam past. Dat wil zeggen dat hij (net als een paar schoenen) niet te klein maar ook niet te groot moet zijn. Hij moet aangepast zijn voor jouw lichaamslengte en kracht. Het is niet verstandig om een fiets 'op de groei' te kopen.
De in dit verhaal gebruikte tabel geeft een indicatie om een verantwoorde keuze te maken. Een fiets moet niet te zwaar zijn. De goedkope crossfietsen zijn meestal zwaar en niet geschikt om wedstrijden mee te rijden.

Image

Overzicht van verschillende maten frames:

frame

bovenste buis(cm)

cranck (trapas)

je lengte

micro mini

ca 38,5 cm.

150-160 mm

ca 1.22 cm

mini

ca 40,5 cm

155-165 mm

1,22-1,37 cm

junior

ca 43 cm

160-175 mm

1,32-1,47 cm

expert

ca 45,5 cm

170-175 mm

1,42-1,63 cm

pro

ca 48,2 cm

175-180 mm

1,63-1,79 cm

pro XL -XXL

ca 52 cm en meer

180-185 mm

1,80 en meer

 

Dit zijn richtgetallen, dus als je tot de conclusie komt dat je fiets niet past en je rijdt toch lekker, geen paniek en rustig op je door blijven fietsen.

Fiets ik nu te zwaar of te licht ?

Een probleem, waar bijna elke fietscrosser mee te maken krijgt, is de keuze van een optimale tandwieloverbrenging. Hiermee bedoelen we de verhouding tussen het voor- en achtertandwiel van de crossfiets. Er bestaan veel mogelijkheden, wat ook wel blijkt uit onderstaande tabel. In de tabel zie je welke afstand (in centimeters) je aflegt met één hele omwenteling van de pedalen.

Welke combinatie voor jou nu precies de beste is, zul je proefondervindelijk moeten vaststellen. Kijk wat er nu op je fiets zit, en zoek dat op in de tabel. Heb je het idee dat je nu te zwaar trapt, kies dan een lichtere combinatie (=kleiner getal), en omgekeerd. Door de tabel te gebruiken, kun je goed zien hoe groot het verschil zal zijn als je voor of achter een ander tandwiel gaat proberen. Bedenk wel: het gaat maar om centimeters, maar als je al een tijdje fietst, zul je het verschil van één tandje meer of minder beslist merken. Verander dus niet te rigoureus!

 

Wanneer je het idee hebt dat je je benen voorbij trapt kan het tijd zijn voor een zwaardere combinatie, maar maak daarmee kleine stappen. Vraag het bij twijfel aan je trainer.

PAS OP : Zorg dat je niet te zwaar trapt want dat kost je je knieën!

Afgelegde afstand (in m1) per omwenteling van de pedalen, bij verschillende tandwielcombinaties
 

Voortandwiel

Achtertandwiel

Wiel omtrek

Aantal m1/omwenteling

42.00

14.00

160.00

4.80

42.00

15.00

160.00

4.48

42.00

16.00

160.00

4.20

42.00

17.00

160.00

3.95

42.00

18.00

160.00

3.73

41.00

14.00

160.00

4.69

41.00

15.00

160.00

4.37

41.00

16.00

160.00

4.10

41.00

17.00

160.00

3.86

41.00

18.00

160.00

3.64

40.00

14.00

160.00

4.57

40.00

15.00

160.00

4.27

40.00

16.00

160.00

4.00

40.00

17.00

160.00

3.76

40.00

18.00

160.00

3.56

39.00

14.00

160.00

4.46

39.00

15.00

160.00

4.16

39.00

16.00

160.00

3.90

39.00

17.00

160.00

3.67

39.00

18.00

160.00

3.47

38.00

14.00

160.00

4.34

38.00

15.00

160.00

4.05

38.00

16.00

160.00

3.80

38.00

17.00

160.00

3.58

38.00

18.00

160.00

3.38

37.00

14.00

160.00

4.23

37.00

15.00

160.00

3.95

37.00

16.00

160.00

3.70

37.00

17.00

160.00

3.48

37.00

18.00

160.00

3.29

36.00

14.00

160.00

4.11

36.00

15.00

160.00

3.84

36.00

16.00

160.00

3.60

36.00

17.00

160.00

3.39

36.00

18.00

160.00

3.20

Note:    Hoger getal = zwaarder trappen, lager getal = lichter trappen

 

Hoe zijn deze getallen berekend? Wel, de diameter (of: hoogte vanaf de grond) van een bmx-wiel (20 inch) varieert enigzins - afhankelijk van het type velg en band, van zo ongeveer 50 tot 52 cm. We gaan gemakshalve maar even uit van een gemiddelde van 51 cm. Dat resulteert in een bandomtrek van 2 x 3,14 x 51 : 2 = 160 cm (omtrek = 2 x getal pi x de halve diameter). Ofwel: met één omwenteling van een wiel, leg je 160 cm af. Het achterwiel wordt aangedreven door de pedalen, via de ketting en de beide tandwielen. Eén omwenteling van de pedalen is ook één omwenteling van het voorste tandwiel. Als het achtertandwiel 20 tanden zou hebben en het voorste 40, dan zal het achterste tandwiel (en dus het achterwiel) twee keer ronddraaien bij één omwenteling van de pedalen. Dus de verhouding voor-achter is 40/20, ofwel 2x. De afstand die je aflegt bij één omwenteling van de pedalen is dan dus 2x de wielomtrek = 320 cm. Op deze manier kun je dus voor alle verhoudingen uitrekenen wat de afgelegde afstand per pedalenomwenteling is: 160 cm keer (aantal tanden voor) gedeeld door (aantal tanden achter).
 

Let op! De lengte van de cranks spelen hierbij ook een rol. Veel gebruikte lengtes zijn 165mm op een Mini frame, 170mm op een Expert frame, 175-180mm op een Pro of XL frame.

Image

Dikke of Dunne Banden ?

Crossers die gewend zijn op dunne banden te rijden blijven dit meestal doen tot ze sterk genoeg zijn om met dikke banden de zelfde snelheid te ontwikkelen. Wanneer je te vroeg naar dikke banden overstapt verlies je te veel snelheid.

Blijf zo lang mogelijk op dunne banden rijden tot dat je voldoende kracht hebt om met dikke banden even snel te rijden. Normaal kan je zeker tot 13 jaar met dunne banden blijven rijden.